Протягом багатьох десятиліть головні християнські свята — Різдво та Великдень — були гарною нагодою нагадування про боротьбу за відновлення незалежності України.
“Воля народам! Воля людині! Смерть тиранії” — такі написи були популярними серед привітань на великодніх підпільних українських листівках, які поповнили онлайн виставку Руху ЧЕСНО [2]“Інфоспротив [3]”.
Протягом багатьох десятиліть головні християнські свята — Різдво та Великдень — були гарною нагодою нагадування про боротьбу за відновлення незалежності України. А біблійний сюжет про воскресіння Христа та перемогу над смертю став найкращим прикладом для того, що воскресне й Україна.
Часто у великодніх сюжетах воскреслого Христа порівнювали із воскреслою Україною, а українських вояків, які воюють зі злом, в образі архангелів, які очолюють небесне воїнство.
До Великодня 1947-1949 років українські повстанці навіть виготовляли тематичну серію бофонів під назвою “Писанка УПА” номіналом у 10, 25, 100 та 200 карбованців. Бофонам (скорочення від “бойовий фонд”) називають грошові квитанції для пожертв з національною символікою та символікою ОУН і УПА й відповідними написами та номіналами.
Українські повстанці від імені ОУН чи УПА видавали бофони людям за пожертви, іноді ними розраховувались за продукти, одяг тощо. Водночас бофони мали й агітаційну функцію, тому їх використовували в повстанській пропагандистській роботі.
Рух ЧЕСНО зібрав на Великдень листівки за різні періоди ХХ ст.
Більша частина великодніх листівок була написана невідомими художниками часів повстанської боротьби українців у лавах УПА і поширювалась нелегально.
Однак авторство деяких великодніх листівок відомо. Зокрема робота на великодні мотиви "Козак і дівчина", які тримають писанки, сотника армії УНР Миколи Батинського.
Крім того, серія великодніх листівок всесвітньовідомого українського художника Едварда Козака, які були написані у таборі для біженців у 1948 році в Німеччині.
Тут також представлені репринти на великодню тематику українського художника Святослава Гординського, які були створені у 1930-ті роки у Львові.
Слід наголосити, що в цей час у Радянському союзі комуністична влада знищувала сотні християнських храмів й інші культові споруди, віруючих переслідували та відправляли в тюрми й табори.
На окупованих землях комуністи провадили широкомасштабну інформаційну кампанію боротьби зі святкуванням релігійних свят.
Після повномасштабного вторгнення росії в Україну у 2022 році українці також продовжили цю візуальну традицію великодніх листівок та боротьби України за свою незалежність в сучасному контексті та форматах.
Ця тема стала актуальною також і для низки відомих українських дизайнерів та ілюстраторів, зокрема Нікіти Тітова.
Головний малюнок Andriy Yermolenko [4]
«Аргумент» [5]
Ссылки:
[1] https://argumentua.com/reportazh/foto-dnya
[2] https://www.chesno.org/post/5583/
[3] https://museum.chesno.org/inform_front/
[4] https://www.facebook.com/andrey.ermolenko?__cft__[0]=AZWJbNBjvos3122NpcB-gkjH_bMpyjiksMithFFQRpJCjian_x0JqxwA4Zoe0izStkadzp-Q-MeojnYk_MTNWb2BHMiKz3ycI8GcsG8Q31HyFBRC_cqPgjOxoX4EpIHlXHhlEZaMe8eid2JPEthR0idlJ34mzREFQBfutav753uMpJExuW0G3C9QioHqB2YfNqY&__tn__=-]K-R
[5] http://argumentua.com