Головні події релігійного життя України від проголошення Незалежності

|
Версия для печатиВерсия для печати
Фото:  Софія Київська, 22 серпня 2021 року. Джерело фото: РІСУ

1. 1-3 листопада 1991-го. Помісний Собор Української Православної Церкви Московського Патріархату звертається до Патріарха Московського з проханням дарувати «повну самостійність і незалежність», а також сприяти визнанню УПЦ іншими Помісними Православними Церквами. Соборний документ підписали архієреї, звиклі, що такі речі вирішуються на самій горі і покірні залізній волі Київського митрополита. Але як то кажуть - the Empire Strikes Back і після окрику з Москви майже всі вони опиняться серед противників української автокефалії. Наївні очікування, що Москва коли-небудь відпустить «свій Константинополь і свій Єрусалим», було підірвано, а з приходом на патріарший престол Кирила – цілковито знищено.

Топ-12 подій релігійного життя України від проголошення Незалежності - фото 77770

На цю тему: Патриарх из ГУЛАГа

2. 25-26 червня 1992-го. Створення Української Православної Церкви Київський Патріархат. Перші кроки їй давалися складно. Об'єднання УПЦ МП з Українською Автокефальною Православною Церквою не відбулося навіть і близько. Майже ніхто з архиєреїв УПЦ МП не пішов за «виверженим з усіх ступенів священства» митрополитом Філаретом; УАПЦ діяла далі, проголошений предстоятелем УПЦ КП Патріарх Мстислав об’єднання не визнав, з УПЦ КП потяглася до МП зграйка «розкаяних» архиєреїв…

Але УПЦ КП встояла. Вона міцніла, дедалі більшою мірою здобувала підтримку українського народу, була із ним на двох Майданах, в найтяжчі дні 2014-15 років і, нарешті, стала основою визнаної автокефальної Православної Церкви України.

3. 27-29 серпня 1992 р. Перепоховання Йосифа Сліпого у Львові. Патріарх повертався, згідно зі своїм Заповітом, на рідну Українську Землю, щоби лягти, як він просив, біля гробниці Слуги Божого Андрея. Разом із ним поверталася з катакомб його Церква, яка була для галицьких русинів «усім і для усіх», відіграла визначну роль у ствердженні їхньої української самтотожності і не зламалася у підпіллі. Потужнішого символу повернення, ніж той, що його спостерігала країна на річницю своєї Незалежності, годі було б і придумати. Хіба що сповнення тієї частини Патріаршого Заповіту, де він бачить свою домовину в підземеллі Софії Київської.

4. 18 липня 1995-го. Похорон Патріарха Володимира (Романюка). Відчайдушний прорив ходи до Святої Софії, поховання багаторічного політв’язня і символу церковної незалежності під її брамою, демонстративно-жорстоке побиття учасників процесії ЗМОПом і митрополит Філарет, який заявив, що «своєю смертю спочилий зробив більше, ніж усім своїм життям, бо тепер навколо Київського патріархату згуртувалися всі національно-демократичні сили.

Чорний вівторок - фото 77766

Чорний вівторок. Джерело фото: ГалІнфо

«Чорний вівторок» став яскравою маніфестацією «миноритарізації більшості», того, що українці на своїй землі і у своїй державі й далі вимушені вдаватися до дій, що більш характерні для меншин, які стверджують своє право на існування.

5. 1-10 листопада 1993-го, «декада покаяння» Білого Братства – найбільш відомого пострадянського релігійного новоутворення. Біле Братство настільки класичний релігійний культ, що може слугувати підручником з соціології релігії. «Улюблені діти», яких знищує агонія нестерпного вибору і відсутність відповіді на вічні питання. Нібито вже викуплені для життя вічного, вони поки накачуються страхом, зловісними пророцтвами, голодують та жебрають гроші на вулицях. Деспотичні лідери насолоджуються безмежною владою над ними, годують їх вибуховою сумішшю східних культів, християнської есхатології та «Богом Живим», чиїм двоперстям заклеєно весь Київ. Заклик вийти на Софійську площу, оточену міліцією і журналістами і «явити демонам свою силу» теж з хрестоматії: лідер не може безкінечно розжарювати емоційну дугу, він має вести посвячених на останню битву. Біле Братство стало уособленням тієї грандіозної суспільно-психологічної драми, в якому опинився величезний простір після падіння комунізму. Хоча існувало безліч спекуляцій, нібито Братство вивели у секретних лабораторіях ЦРУ або/та КГБ, слідів пробірок, звідки вони вилупились, не знайшли.

Біле братство - фото 77767

Біле братство

6. Грудень 1996-го. Створення Всеукраїнської Ради Церков і релігійних організацій, яка з часом увиразнить наявність реального релігійного плюралізму в Україні, де релігійні актори вимушені прийняти загальні правила гри, за яких жоден з них не може домінувати безроздільно. ВРЦіРО – така ж яскрава візуалізація українського релігійного плюралізму, як і одночасне виконання президентських повноважень православним (Порошенко), прем’єрських – євреєм (Гройсман), спікерських – греко-католиком (Парубій) і секретаря РНБО – баптистом (Турчинов).

7. Червень 2001 р. Візит в Україну Папи Івана Павла ІІ. Ті, хто чекав на Папу, багато говорили про історичне значення візиту. Ще краще скажуть ті, хто за всяку ціну прагнув цей візит не допустити. Іполит Хілько, тодішній єпископ Тульчинський і Брацлавський Московського патріархату: це - поразка Малоросійського проекту, тріумф «бандеро-мазепинства», розгром традиційної самосвідомості Південно-Західної Русі, катастрофа, що дорівнює вступу до НАТО.

Під час візиту Папи в Україну - фото 77768

Під час візиту Папи в Україну

Папа говорив тихо, але його почули. Він не кликав на Майдан, але твердо закликав до плекання людської гідності, яка не дозволяє примиритися з структурами гріха – у собі самому і в цілому суспільстві.

8. 2002-й. Нігерійський пастор Сандей Аделаджа перейменовує свою місію «Слово віри» на «Посольство Благословенного Царства Божого для всіх народів». «Нульові» - час розквіту «Посольства», яке вразило широку публіку проповіддю багатства, шаленого успіху і незламного здоров’я. «Посольство» вабить до себе наркоманів і народних депутатів, зірок спорту і пропащих алкоголіків, бізнесменів і київського мера. Сандей відкриває ногою двері високих кабінетів, підтримує Ющенка і Януковича та закликає лінивих вірних швидше закладати квартири в обмін на казкові дивіденди. Аделаджа збирає величезні аудиторії, проклинає, зціляє і закликає збагачуватися. Його піраміда луснула, але залишилося живильне середовище, готове обожнювати подібних персонажів.

9. 21 серпня 2005-го. Перенесення осідку Української греко-Католицької Церкви зі Львова до Києва. Вирватися з Галичини, ствердитися у столиці країни і мати фактичний «Києво-Галицький» у титулажі очільника Церкви було принциповим для УГКЦ. І так само принципово цього не намагалися не допустити в Росії. Те, що країна з тисячами ядерних боєголовок і з територією у 17 млн кв км, істерить з приводу титулу і місцезнаходження єрарха в іншій країні, насправді було ще одним свідченням значення релігії в глобальній політиці ХХІ століття.

27 жовтня 2002 року Блаженніший Любомир Гузар у співслужінні з десятьма іншими єпископами з України та з-за кордону освятив наріжний камінь на місці Патріаршого собору Воскресіння Христового УГКЦ у Києві.  - фото 77772

27 жовтня 2002 року Блаженніший Любомир Гузар у співслужінні з десятьма іншими єпископами з України та з-за кордону освятив наріжний камінь на місці Патріаршого собору Воскресіння Христового УГКЦ у Києві. Джерело фото: Сайт УГКЦ

10. 24-28 липня 2008 р. Україна відзначає 1020-річчя Хрещення Руси-України. Це було справжнє «пересвяткування» 1000-ліття, яке 1988-го пройшло під прапором відродження російського націоналізму, а своїм апофеозом мало зустріч членів Політбюро ЦК КПРС з членами Синоду РПЦ МП. Цього разу просторовим центром урочистостей був Київ, а сенсоутворюючим – Вселенський Патріарх Варфоломій. Патріарх мав зробити те, що він зробить у жовтні 2018 – анулювати акт 1686 року, повернути під свій омофор вірних, духовенство і єпископат УПЦ КП та УАПЦ, які б обрали трьох кандидатів на Митрополита Київського – очільника Митрополії у складі Константинопольського патріархату. Одного б з них затвердив Вселенський Патріарх. В Україні постали б дві канонічні юрисдикції – Константинополя і Москви. Своїй митрополії Царгород обіцяв автокефалію і називав умови, за яких це станеться. Але в цій конструкції не було і місця патріархові Філарету, а тому вона не втілилася в життя. В Москві полегшено зітхнули.

Патріарх Кирил їздив в Україну проголошувати 'русскій мір', який врешті-решт і напав на Україну у 2014 р. - фото 77776

Патріарх Кирил їздив в Україну проголошувати "русскій мір", який врешті-решт і напав на Україну у 2014 р. Джерело фото: Радіо Свобода

На цю тему: Как большевики играли в «кошки-мышки» с украинской церковью

11. 27 липня-5 серпня 2009-го. Візит в Україну Патріарха Московського Кирила. Це був програмовий візит. Московський гість закликав втомлених гризнею в помаранчевій команді українців переглянути вибір, зроблений в 1991-м і створити спільний «центр геополітичної сили». Під час візиту Кирил сформулював «ні» своєї української політики: «ні» найменшим автокефальним прагненням; «ні» діалогу з Київським патріархатом; «ні» «духовной беспризорности» УПЦ МП – вольностям, які вона отримала за Алексія ІІ. Головні ідеї концепції «Русского мира» були також обкатані під час цього візиту. Невдовзі концепція органічно перетвориться на військово-політичну доктрину.

12. 6 січня 2019-го. Вселенський Патріарх Варфоломій вручає Митрополиту Епіфанію Томос про надання Православній Церкві України Автокефального Церковного устрою.

Вселенський патріарх Варфоломій підписує томос про автокефалію для Православної Церкви України - фото 77774

Вселенський патріарх Варфоломій підписує томос про автокефалію для Православної Церкви України. Джерело фото: EPA-EFE / ERDEM SAHIN

Українці блискуче спростували гірке спостереження, що коли є шанс втратити шанс, то вони обов’язково його втратять.

Опубліковано у виданні RISU.ua


На цю тему:

 

 

 

 

 

 


Читайте «Аргумент» в Facebook и Twitter

Если вы заметили ошибку, выделите ее мышкой и нажмите Ctrl+Enter.

Система Orphus

Підписка на канал

Важливо

ЯК ВЕСТИ ПАРТИЗАНСЬКУ ВІЙНУ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ

Міністерство оборони закликало громадян вести партизанську боротьбу і спалювати тилові колони забезпечення з продовольством і боєприпасами на тимчасово окупованих російськими військами територіях.

Як вести партизанську війну на тимчасово окупованих територіях

© 2011 «АРГУМЕНТ»
Републікація матеріалів: для інтернет-видань обов'язковим є пряме гіперпосилання, для друкованих видань – за запитом через електронну пошту.Посилання або гіперпосилання повинні бути розташовані при використанні тексту - на початку використовуваної інформації, при використанні графічної інформації - безпосередньо під об'єктом запозичення.. При републікації в електронних виданнях у кожному разі використання вставляти гіперпосилання на головну сторінку сайту argumentua.com та на сторінку розміщення відповідного матеріалу. За будь-якого використання матеріалів не допускається зміна оригінального тексту. Скорочення або перекомпонування частин матеріалу допускається, але тільки в тій мірі, якою це не призводить до спотворення його сенсу.
Редакція не несе відповідальності за достовірність рекламних оголошень, розміщених на сайті, а також за вміст веб-сайтів, на які дано гіперпосилання. 
Контакт:  [email protected]