Громадський суд і осуд в Україні XVII–XVIII століть

|
Версия для печатиВерсия для печати
Ілюстрація: Микола Пимоненко, ”Жертва фанатизму”, 1898 рік

 Українське село кінця XVII–XVIII ст. пережило багато буремних потрясінь. Це був період Руїни, поділу України по Дніпру, повстань, переворотів і ситуативних союзів. На ту епоху припадає державницька та військово-політична діяльність Івана Мазепи, Івана Скоропадського, Павла Полуботка, Пилипа Орлика.

Саме тоді був вирізаний і залитий кров’ю Батурин, знищена Запорозька Січ, почалися тотальні репресії імперської влади проти козаків, обмеження й подальша ліквідація козацької автономії – загалом в історичній науці він характеризується як один з найважчих і найтрагічніших періодів, який значною мірою вплинув на подальшу історичну долю Української держави і розвиток української нації.

Великі трансформаційні зміни відбулися і в середовищі сільської громади. Наслідком імперських завойовницьких дій стало підпорядкування Київської митрополії московському патріархату, що призвело до запровадження на території України духовних консисторій як органів церковного управління. В їхній компетенції перебували суди – не лише над духівництвом, але й над мирянами. Бюрократичне церковне діловодство лишило нащадкам у спадок значну кількість консисторійних судових справ. Їх почали вивчати українські вчені вже з другої половини XIX ст.

Читайте також: Архітектура давнього українського села

У тих справах – перипетії сотень і сотень людських доль, повсякденне життя української громади, пристрасті й трагедії, і головне – канони та норми громадського мирського життя, особливо – родинного. Життєвий уклад тогочасних українців, наших далеких предків, усталені традиції часто-густо суперечили насаджуваним московськими попами канонам – а отже, засуджувалися і каралися.

У єпитимійних справах йдеться не лише про скоєні злочини (убивства, побутові й майнові конфлікти тощо), адже й вони мали місце – а й про елементарне право людини на особисте щастя після кількох невдалих спроб. Церква суворо засуджувала навіть третій шлюб, а українці й українки (насамперед удівці) вперто укладали четвертий і навіть п’ятий. Утім, за тогочасним звичаєвим правом і народними шлюбними традиціями, факт спільного проживання вже трактувався як укладений шлюб і саме таким визнавався громадою. Одним з найуживаніших церковних покарань для такої пари була єпитимія та заборона на спільне проживання.

Церковний суд XVIII ст. у багатьох питаннях перебрав на себе компетенцію громадського суду попереднього сторіччя. Читаючи дослідження українських вчених-народознавців ХІХ ст. (серед них Орест Левицький, Григорій Данилевський, Амфіан Лебедєв, які вивчали й систематизували народний побут, віднайдені судові справи) та сучасних українських дослідників, помічаєш: злочини, сімейні трагедії і драми, за які у XVII ст. брався саме громадський суд, у наступному столітті стали належати до церковного. І різко зросла їхня кількість, розширився перелік гріхів. Такі “злочини”, як втеча чоловіка чи жінки з дому, двоємужжя і двоєженство, розлучення і перелюб сьогодні не належать до тяжких злочинів, але є великим гріхом у тогочасній релігійній картині світу.

І саме вони активно фігурують у єпитимійних справах консисторійних судів XVIII ст. У державних архівосховищах України зберігаються рукописні фонди багатьох духовних консисторій, у яких писарями бездоганно з бюрократичної точки зору виписано суть справ, перебіг, судові ухвали та рішення. Основна різниця між столітніми вироками – у м’якості покарань, образно висловлюючись.

Громадський суд був значно безжальнішим до злочинів, що стосувались порушення загальноприйнятих норм поведінки, моральних правил, і тим паче – умисного позбавлення життя. Посилення ролі церкви в сільській громаді призвело до того, що роль пильних цензорів перебрали на себе священники, надсилаючи у духовні консисторії одну депешу за другою з будь-яких підозрілих, на їхню думку, ситуацій.

Українці XVII ст. самі активно зверталися до громадську суду (зазвичай йдеться про полкові суди), намагаючись вирішити свої справи – родинні, майнові тощо. Скажімо, позов могла подати мачуха на пасербицю – за наклеп, чоловік міг скаржитися на дружину – що вона почала втікати з дому. У першому випадку вирок цивільного суду був таким: пасербиця мусила вибачитися за наклеп та витримати публічний ляпас від мачухи. У другому випадку суд ухвалив подружжю жити “статечне” – але історія замовчує, як розвивались ситуація далі, чи вплинуло рішення суду на дружину-втікачку.

Чи не найбільша кількість збережених і віднайдених справ і XVII, і XVIII ст. стосується перелюбу – мабуть, на той час це був один з найпоширеніших мирських гріхів українців. І також – один з найуживаніших способів помститись удаваному кривднику, вигадавши історію про перелюб, якого не було.

У своїй монографії “Гріхи розмаїтії” доктор філологічних наук Микола Сулима проаналізував єпитимійні справи, виявлені у фондах Київської, Білгородської, Волинської, Переяславсько-Бориспільської, Катеринославської, Слобідської, Херсонської та Чернігівської духовних консисторій, систематизувавши їх за розмаїттям гріхів. Тема перелюбу – друга за кількістю позовів, але лише у порівнянні з тяжкими злочинами – наприклад, убивством, дітовбивством.

На цю тему: Как было принято вести себя в среде украинской элиты во времена Украинского гетьманства

Вироки громадського суду за доведений факт перелюбства були досить суворими і могли бути такими: кара мечем чоловікові і ганебний стовп для жінки; відкуп конем (у конкретному випадку йшлося про наймичку); штраф і подальше ув’язнення; прив’язування обох “учасників процесу” до ганебного стовпа; вигнання з села чи міста, заборона подальшого проживання не лише у місті, а й найближчих селах.

Причому за перелюб карали як одружених винуватців, так і самотніх – навіть якщо це була козачка-вдовиця та якийсь вільний козак. Специфіка епохи наклала свій відбиток і на романтичні історії – найчастіше факти перелюбу траплялися між військовими (у справах часто фігурує термін “козак”, міг бути також “сердюк” – вояка найманого піхотного полку) і вдовами.

Суд міг не зважати навіть на таку пом’якшувальну обставину, як намір побратися – Орест Левицький у своїй праці “Очерки народной жизни в Малороссии во второй половине XVII ст.” навів факт покарання за незаконне співжиття мешканки с. Мильці вдови Параски та козака Кирика Лещенка, а вони під час допиту стверджували про бажання одружитися.

Читаючи такі праці, мимоволі задаєшся питанням: а хто ж звертався до суду з такими скаргами? Хто ревниво вистежував коханців? Кому не давало спокою чуже щастя? Якщо йшлося про одружених полюбовників – це одна справа, але якщо люди були самотні? Громада? Сусіди?

Читайте також: Куди бігти за сіллю, або Хто такі сусіди

А без сусідів такі справи насправді не обходилися – вони виступали свідками, вони позивалися до суду, вони стежили за “чеснотами” один одного, на підставі їхніх даних відкривалися справи й ухвалювалися рішення.

Активними дійовими особами судових справ про перелюб були шинкарки. Без перебільшення їх можна назвати тогочасними бізнесвумен – це були ділові жінки, які мали власну справу. А для цього треба мати певний характер, ділові якості й здібності. Мабуть, саме такими рисами володіла шинкарка Хвенна, яка вирішила влаштувати своє особисте життя і 1691 р. поскаржилася у полтавський суд на волоцюгу Грицька.

Мовляв, обіцяв одружитися, вона йому повірила і зійшлася з ним, але він – як-то кажуть, “обіцяти не значить женитися”. Не відомо, що було прихованою метою позову ділової пані – чи-то зобов’язати Грицька дотримати слова, чи-то помститися йому за розбиті мрії, але суд виніс такий вирок: бити Грицька серед міста киями. Проти такого важкого вироку виступили присутні на суді, і тілесне покарання замінили штрафом. Хвенна, на диво, обійшлася без покарання – можна лише жартома припустити, що вона запросила суддів до себе у шинок на гостину.

Значно жорстокішими були рішення громадського суду у справах за вбивства. Виносячи вироки за такими тяжкими злочинами, суди у своїх рішеннях керувалися Литовськими Статутами (їхні положення були чинними на території Литви й України аж до середини ХІХ ст. – а потім їм на зміну прийшов імперський звід законів) і Магдебурзьким правом.

Виносячи вердикт, суд зважував на різні обставини, які могли як пом’якшити вирок, так і посилити його. Найсуворішими були наступні покарання: четвертування, відрубування ноги або руки, відрізання носа, скарання “на горло”. Траплялося й подвійне покарання: прикувати до труни убитої людини, потім скарати на горло, а перед тим – сплатити гроші родичам загиблого й оплатити судові витрати. За наявності багатьох обтяжуючих обставин вирок міг бути й таким: спершу волочити кіньми по ринку, потім рвати кліщами тіло, і врешті – четвертувати.

Зафіксовані випадки, коли родичі, діти, сусіди після рішення суду докладали зусиль до пом’якшення смертного вироку: скажімо, як у випадку суду 1689 р. над дружиною козака Палажкою, яка була звинувачена в убивстві служниці. Жінці загрожувало покарання бути прикутою до труни. І саме родичі загиблої звільнили Палажку від такого покарання, зваживши на її прохання. Тоді суд поставив її перед вибором: або ув’язнення, або сплата певної суми родичам.

В іншому випадку, коли чоловік “перебрав міри” і вбив свою дружину – а хотів лише провчити її за пиятику, неробство тощо – суд зважив, що ніхто з сусідів ні в чому чоловіка не звинувачує, діти не мають до батька претензій, і відпустив його каятися та справити сорокоуст.

Читайте також: Берегиня чи рабиня? 15 жовтня світ відзначає Міжнародний день сільських жінок

З історичної точки зору було би необ’єктивно зводити всі цивільні справи до любовних історій – хоч і найчастіше трагічних. Серед тогочасних українців траплялися і важкі злочини, були і злочинці-збоченці – як і серед представників будь-якого народу світу. Читаючи історичні та літературні джерела, мимоволі ловиш себе на думці про прямі асоціації з сучасними інформаційними повідомленнями Національної поліції України чи анонсами судових засідань. Убивства, позашлюбні та незаконні діти, зґвалтування – були і важкі гріхи, і важкі покарання.

Загалом же, матеріали судових справ XVII–XVIII ст. – багатющий матеріал для вивчення характеру тогочасної епохи, морально-етичних звичаєвих народних традицій, українського менталітету і національної психології, засад громадського співжиття. До літописної спадщини тих років постійно зверталися українські поети й прозаїки, оспівуючи у своїх творах відданість, засуджуючи зраду та лиходійство.

На підставі цих матеріалів сучасні режисери могли би зняти не один історичний серіал чи фільм – сотні сюжетів, десятки сотень людських доль – справжніх, не вигаданих, перипетії яких зафіксовано в повному історичному антуражі. Для українських вчених – це невичерпне джерело нових тем наукових пошуків і досліджень. А для сучасних українців, нащадків – минуле, яке варто знати.

Наші далекі пращури не лише затято воювали на усіх фронтах і в усіх союзницьких військах – вони кохали й одружувалися, народжували дітей і втікали від нелюбих чоловіків і жінок, грішили і відповідали за свої вчинки перед усією громадою.

Ілюстрація: Микола Пимоненко, ”Жертва фанатизму”, 1898 рік

Олеся Мандебура, опубліковано у виданні УКРАЇНСЬКИЙ ІНТЕРЕС


Читайте також: 


Читайте «Аргумент» в Facebook и Twitter

Если вы заметили ошибку, выделите ее мышкой и нажмите Ctrl+Enter.

Система Orphus

Новини

21:52
Угода, яку США пропонували Зеленському, передбачала економічну колонізацію України, -Telegraph
20:00
Погода в Україні на тиждень: 18 – 23 лютого 2025 року
18:05
Юрій Касьянов: Буде сказано багато страшних речей
17:10
Тарас Загородній: Ну мені нравиця, як воно горить, люди бігають, суєтяться ... Про ЄС і США
16:54
Україна вже отримала майже 70 винищувачів F-16 - Le Monde
15:45
В Мінагрополітики радіють, що агрохолдинг уряду Саудівської Аравії вже контролює 200 тисяч га землі в Україні, а буде ще більше
14:14
Зеленський непереконливо заперечує зрадницький "Оман-2": Україна нічого не знала про перемовини РФ і США у Саудівській Аравії і не визнаватиме їх
13:35
Рейтинг Зеленського обвалився до 15,9% - ЗМІ
12:38
ЗСУ вразили Ільський НПЗ і станцію «Кропоткінська»
12:27
Порошенко доказово розповів про дегенерацію влади Зеленського, яка жене Україну до катастрофи

Підписка на канал

Важливо

ЯК ВЕСТИ ПАРТИЗАНСЬКУ ВІЙНУ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ

Міністерство оборони закликало громадян вести партизанську боротьбу і спалювати тилові колони забезпечення з продовольством і боєприпасами на тимчасово окупованих російськими військами територіях.

Як вести партизанську війну на тимчасово окупованих територіях

© 2011 «АРГУМЕНТ»
Републікація матеріалів: для інтернет-видань обов'язковим є пряме гіперпосилання, для друкованих видань – за запитом через електронну пошту.Посилання або гіперпосилання повинні бути розташовані при використанні тексту - на початку використовуваної інформації, при використанні графічної інформації - безпосередньо під об'єктом запозичення.. При републікації в електронних виданнях у кожному разі використання вставляти гіперпосилання на головну сторінку сайту argumentua.com та на сторінку розміщення відповідного матеріалу. За будь-якого використання матеріалів не допускається зміна оригінального тексту. Скорочення або перекомпонування частин матеріалу допускається, але тільки в тій мірі, якою це не призводить до спотворення його сенсу.
Редакція не несе відповідальності за достовірність рекламних оголошень, розміщених на сайті, а також за вміст веб-сайтів, на які дано гіперпосилання. 
Контакт:  [email protected]