Могутній потік брехні: російська пропаганда все більше виглядає для Заходу екзистенційною проблемою, яку він поки не здатний ефективно вирішити

|
Версия для печатиВерсия для печати
Фото:

 Поширення російської пропаганди стає дедалі серйознішою проблемою Заходу, з якою він може ефективно справлятися. Наративи, що розповсюджуються Кремлем, допомагають Москві завоювати симпатії не тільки країн глобального Півдня, а й у самих західних країнах. 

Поширення пропаганди не змогли стримати навіть санкції, введені ЄС після вторгнення Росії до України: провідні пропагандистські ресурси знаходять нові способи обійти обмеження і доносити свої ідеї до аудиторії. Свою роль у пропагандистських кампаніях відіграють і вкрай ліві та праві політики західних країн, які своєю риторикою підвищують ефективність пропаганди. 

У глобальній та відкритій інформаційній мережі блокування та заборони «брендів» працюють погано і ведуть лише до «мімікрії дезінформації». Щоб протистояти силі російської пропаганди, Заходу не вистачає ресурсів, а також розуміння, як вести цю боротьбу. При цьому і для Москви, і для її опонентів ця боротьба по суті є екзистенційною: поразка в ній стане вкрай серйозним ударом по життєвому устрою населення та загальним цінностям. 

Заходу та демократичним силам необхідно знайти власні мобілізуючі наративи, які будуть здатні досягти не лише тих, хто і так перебуває «на стороні добра», а й тих, хто має різноманітні претензії до тих чи інших сторін західного життя.

Читайте також: У ЄС заявили, що загроза дезінформації з боку РФ зростає

Глобальний Кремль на глобальному Півдні та глобальному Заході

У міру наближення виборів до Європарламенту та президентських виборів у США вплив російської пропаганди дедалі більше турбує західних політиків. Проте спроби протидії їй поки що виглядають досить блідими. І проблема тут не на виконавському рівні.

Ефективність роботи російської пропаганди особливо помітна у країнах глобального Півдня, зазначає у недавньому коментарі Королівський об'єднаний інститут оборонних досліджень (RUSI). Її впливу приписується і те, що 26 африканських країн відмовилися підтримати резолюцію ООН, яка засуджує агресію РФ в Україні, і те, що населення низки держав континенту почало закликати до введення російських військ та  розширення партнерських відносин із Росією

Читайте також: Як працює російсько-фашистська пропаганда у країнах Глобального Півдня?

Ще одним регіоном, де Росія зміцнила свій ідейний вплив, став Близький Схід. Упродовж кількох років Москва розвивала платформи, орієнтовані на арабомовну аудиторію. На даний момент арабомовний телеканал RT Arabish став одним із найпопулярніших новинних сайтів у регіоні (після aljazeera.net та alarabiya.net), він публікує контент у  два-три рази частіше, ніж Al-Jazeera або BBC

Це дозволяє Москві ефективно розповсюджувати пропагандистські ідеї серед мільйонів жителів регіону. Опитування Arab Youth Survey, проведене у 2022 році в 53 містах 18 арабських держав серед молоді, показало, що більшість з них звинувачують у війні в Україні США та НАТО, а не Росію.

У Латинській Америці, за оцінкою Держдепартаменту США, російський уряд проводить «кампанію дезінформації, що добре фінансується», щоб маніпулювати інформаційним середовищем і громадською думкою. Основними інструментами служать такі медіа , як RT en Español, Sputnik Mundo та Sputnik Brasil. 

У RT en Español, наприклад, понад 17 млн. передплатників, компанія активно відкриває нові офіси по всьому континенту. 

Москва успішно використовує ці платформи, щоб налаштувати місцеву аудиторію проти США та Заходу загалом, зазначає RUSI.

 Вплив російської пропаганди помітний і на Балканах, пише CEPA, - тут її основними інструментами є агентство Sputnik Сербія і відкритий у Белграді телеканал RT Balkan, які постачають місцеві агентства новин прокремлівським контентом. Згідно з проведеним нещодавно опитуванням громадської думки, «виправданим» вторгнення Росії в Україну вважають 49% жителів Сербії, 31% — Чорногорії та 27% — Боснії та Герцеговини.

Читайте також: Досить брехні та "секретності"! Світ має побачити війну

Photo: Esfera /Shutterstock

Однак проросійські наративи знаходять благодатний ґрунт і в самих країнах Заходу, вважають деякі політики та експерти. 

У квітні на тлі блокування Конгресом США пакету допомоги Україні, що триває, глава комітету Палати представників з розвідки, республіканець Майк Тернер заявив The Washington Post, що деякі його однопартійці-конгресмени ретранслюють російську пропаганду про вторгнення в Україну. 

Голова комітету Палати представників із закордонних справ, республіканець Майкл Маккол в інтерв'ю Puck News говорив, що російська пропаганда «заразила значну частину» членів його партії. 

Російська пропаганда дуже успішно працює і в Німеччині, зазначає у своєму коментарі німецький Центр ліберальної сучасності (ZLM). Тут її джерелом є мережа контрольованих Москвою інформаційних ресурсів, що поширюють дезінформацію, яка покликана залякати і стривожити німецьку громадськість. Німецький уряд у цих сюжетах змальовується некомпетентним та нездатним упоратися з такими проблемами, як прийом біженців, ціни на енергію та інфляція. 

Згідно з дослідженням, проведеним німецьким Center for Monitoring, Analysis, and Strategy (CeMAS), у 2022 році майже кожен п'ятий опитаний житель Німеччини погоджувався із твердженням, що російське вторгнення в Україну було спровоковано НАТО, ще 21% були згодні з цим частково. 

Читайте також: Що передбачив Джорж Орвелл у путінській Росії

Фото: libmod.de

Прокремлівські наративи часто повторює у своїх виступах лівий німецький політик Сара Вагенкнехт. У своєму оприлюдненому у січні 2023 року «Маніфесті за мир», який підтримала правопопулістська партія «Альтернатива для Німеччини» (АfD), вона закликала призупинити військову допомогу Україні. 

У лютому 2024 року французьке державне агентство VIGINUM, що відповідає за захист від іноземного цифрового втручання, повідомило , що виявило «структуровану і скоординовану» мережу веб-сайтів, які поширюють російську пропаганду в країнах Заходу для висвітлення російсько-українського конфлікту в позитивному для Москви світлі. 

Заборони, блокування та «мімікрія дезінформації»

У березні 2022 року Євросоюз заборонив трансляцію телеканалу Russia Today (RT) та низки інших пропагандистських ресурсів на своїй території, але це не змінило ситуацію кардинально, зазначає ZLM. 

У період з 2021 по 2022 рік глобальний трафік на сайти, що потрапили під санкції, знизився на 18%, заходи на них через пошукові системи — на 100%, переходи через соціальні мережі — на 70%, а загалом веб-трафік з країн ЄС на ці ресурси впав на 74%, пише у своїй доповіді німецька The Institute for Strategic Dialogue (ISD)

Щоб оминати ці обмеження, пропагандистські ресурси використовують різні варіації доменних імен державних ЗМІ, сайти-дзеркала, а також сайти, що копіюють пропагандистський контент та переадресують запити на пропагандистські майданчики. 

Наприклад, хоча в березні 2022 року YouTube заблокував російські державні ЗМІ по всьому світу, місяцем пізніше на цій платформі з'явився новий канал під назвою Dig Deep Documentary, який розповсюджував контент RT без його логотипу, а офіційні облікові записи RT в соцмережах рекламували цей ресурс. 

Багато великих каналів YouTube російською мовою, які не потрапили під санкції, також продовжували розміщувати контент державних ЗМІ. Ще одним способом поширення пропаганди в Німеччині стала мережа облікових записів Bloß mit Biss, яка поширювала в TikTok та YouTube матеріали німецької редакції Sputnik. 

У грудні 2023 року ISD виявив скоординовану прокремлівську кампанію, в якій як мінімум 64 акаунти в мережі X прагнули підірвати на Заході підтримку Олексія Навального та Фонду боротьби з корупцією. Контент забороненого телеканалу RT DE у лютому 2023 року був доступний на шести різних інтернет-порталах.

У другій половині 2023 року пропагандистські ресурси стали активніше вдаватися до створення фальшивих онлайн-персонажів — свого роду публічних ботів, які розповсюджували дезінформацію, граючи роль «викривачів», лікарів, активістів чи журналістів. 

Читайте також: Головні риси Росії: брехня, агресія та провокації

Так, у серпні 2023 року на YouTube з'явився відеоролик, де якийсь Мохаммед Аль-Алаві стверджував, що має докази, ніби свекруха президента України Володимира Зеленського купила за $5 млн віллу в Ель-Гуні (Єгипет) із коштів, пожертвуваних Києву. Хоча це відео було єдиним роликом, розміщеним в обліковому записі Мохаммеда аль-Алаві, воно було активно поширене численними міжнародними джерелами дезінформації в соцмережах. 

Ще одним прийомом ефективного ухилення пропаганди від санкцій є імітація великих і тих що заслуговують на довіру ЗМІ: для створення відчуття достовірності доменне ім'я порталу лише на 1-2 символи відрізняється від оригінального. 

ISD виявив 28 доменів, що імітують доменні імена популярних новинних видань у Німеччині, Великій Британії, Франції, Україні та Італії, включаючи The Guardian, РБК Україна, Le Monde, Le Parisien, Der Spiegel, BILD, WELT, t-online та інші. Також дослідники виявили 29 рекламних оголошень у Facebook, які просувають ці сайти.

Фото: anthony gerace/getty images

Все активніше пропагандисти вдаються і до допомоги штучного інтелекту: у травні 2024 року у Франції було проведено розслідування, яке виявило понад 90 опублікованих мережею сайтів CopyCop онлайн-статей, які були відредаговані за допомогою AI так, що в них з'явилася критика на адресу президента Макрона та антиамериканські наративи. 

До кінця березня 2024 року CopyCop опублікував понад 19 тис. статей на 11 веб-сайтах, багато з яких, ймовірно, було створено автоматично. В одній із таких статей стверджувалося, що президент України Володимир Зеленський купив будинок короля Чарльза у Глостерширі. Цей матеріал за 24 години було переглянуто близько 250 тис. разів.

У глобальній та відкритій інформаційній мережі блокування та заборони «брендів» погано працюють і ведуть лише до «мімікрії дезінформації».

Читайте також: Російський шизофашизм - це симбіоз комунізму та фашизму

Пропагандистська війна на виснаження

Публіцистка і авторка книг з історії комунізму і громадянського суспільства в Центральній і Східній Європі Енн Епплбаум у статті «Нова пропагандистська війна», що тільки що вийшла, пише, що авторитарні режими ведуть пропагандистські кампанії набагато винахідливіші і цинічніші, ніж це було за часів холодної війни. Як приклад вона наводить історію зі збитим  російськими бойовиками в 2014 році малайзійським літаком: незважаючи на безліч наведених Заходом доказів, російський уряд відреагував не лише запереченням, а й також безліччю власних свідомо брехливих версій того, що сталося. 

Ця тактика «пожежного шланга брехні», пише Епплбаум, зрештою призводить обивателя до нігілізму: якщо існує так багато версій, як можна напевно знати, що сталося насправді?

Боротьба з пропагандою у США ускладнюється також тим, що частина американського політичного спектру не лише зацікавлена ​​у появі прокремлівського контенту, а й сама його активно розповсюджує, зазначає вона. 

Так, вкрай праві республіканці хочуть, щоб американці вірили, що у США демократія зродилася, вибори перестали бути чесними, а цивілізація вмирає. Такер Карлсон, який нещодавно взяв інтерв'ю у Путіна і Дугіна   говорив про загрозу кольоровій революції в Америці, буквально ретранслювавши слоган російської пропаганди. Висловлювання вкрай правих проти Байдена, що свідомо не відповідають дійсності, активно використовують як російські, так і китайські пропагандистські платформи.

illustration of green plastic toy army soldier holding large black/red microphone like a bazooka

Фото: Tyler Comrie / theatlantic.com

Ресурсів для боротьби із пропагандистською загрозою Кремля у Заходу недостатньо. Закордонні радіомовні компанії, що підтримуються американським урядом, включаючи «Голос Америки», «Радіо Свобода», «Радіо Фарда», «Радіо Марті», не отримують додаткового фінансування. 

Читайте також: Як Росія просуває свою дезінформацію в Європі та Україні: через соціальні мережі і лобістів 

Ключовою урядовою установою, яка протистоїть антидемократичній пропаганді, є створений при Держдепартаменті у 2016 році Центр глобальної взаємодії, щорічний бюджет якого становить лише близько $61 млн. 

Крім того, роботу Центру регулярно критикують представники Республіканської партії. Одна з найбільших соцмереж світу X після того, як її купив Ілон Маск, фактично припинила боротьбу з пропагандистською діяльністю у своїх акаунтах.

Уряд Німеччини з початком війни в Україні став інтенсивніше боротися з дезінформацією, пише ZLM. Зокрема, німецьке МВС розміщує посилання з розбором (фактчекінгом) пропагандистських наративів із посиланнями на матеріали на сайті федерального уряду, а також проводить регулярні брифінги для преси з цих тем. 

У лютому 2024 року глава міністерства представив стратегію боротьби з правим екстремізмом, яка, серед іншого, передбачає створення підрозділу для завчасного виявлення закордонних кампаній дезінформації. 

Німеччина, Польща та Франція у лютому 2024 року домовилися про спільний механізм раннього попередження про напади російських тролів. Міністр оборони Франції Себастьєн Лекорню заявив, що очікує подальших інформаційних «маніпуляцій» з боку Росії.

Фото: Christian Ohde/IMAGO

Енн Епплбаум впевнена, що авторитарні режими не зменшать інтенсивність роботи пропагандистської машини, оскільки від цього залежить їхнє власне виживання: пропаганда допомагає диктаторам довести своїм громадянам недоліки концепцій прав людини, свобод та демократичного розвитку, щоб існування диктаторського режиму виглядало розумною політичною альтернативою західним цінностям. 

Читайте також: Як саме Путін провокує угорський реваншизм щодо Закарпаття

Зростаюча активність прокремлівських пропагандистів ставить екзистенційне питання перед країнами Заходу. Маніпуляції Москви в інформаційному просторі отруюють існуючі канали комунікації влади та суспільства, що є однією із основ існування демократичних держав. На цю загрозу Захід не має чіткої відповіді аж ніяк не лише тому, що Москва та Пекін вкладають у свою пропаганду більше коштів: головною проблемою є те, що поширенню прокремлівських наративів допомагає її велика потенційна аудиторія в самих західних країнах. 

До неї відносяться вкрай праві та вкрай ліві політики, зацікавлені в тому, щоб похитнути позиції партій мейнстриму, а також прихильники різних теорій змови та жителі колишнього СРСР, рідною мовою яких найчастіше є російська, зазначає у своїй доповіді ISD. Загальну чисельність цих груп лише у Німеччині дослідники оцінили у кілька мільйонів.

Очевидно, що опір пропаганді «постправди» та «вотебаутизму» тими методами, які зараз використовуються, недостатньо  ефективний. Заходу та демократичним силам необхідно знайти власні мобілізуючі наративи, які будуть здатні достукатись не лише до тих, хто і так перебуває «на стороні добра», а й тих, хто має різноманітні претензії до тих чи інших сторін західного життя.

Джерело: Re: Russia


Читайте також: 


Читайте «Аргумент» в Facebook и Twitter

Если вы заметили ошибку, выделите ее мышкой и нажмите Ctrl+Enter.

Система Orphus

Підписка на канал

Важливо

ЯК ВЕСТИ ПАРТИЗАНСЬКУ ВІЙНУ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ

Міністр оборони Олексій Резніков закликав громадян вести партизанську боротьбу і спалювати тилові колони забезпечення з продовольством і боєприпасами на тимчасово окупованих російськими військами територіях. .

Як вести партизанську війну на тимчасово окупованих територіях

© 2011 «АРГУМЕНТ»
Републікація матеріалів: для інтернет-видань обов'язковим є пряме гіперпосилання, для друкованих видань – за запитом через електронну пошту.Посилання або гіперпосилання повинні бути розташовані при використанні тексту - на початку використовуваної інформації, при використанні графічної інформації - безпосередньо під об'єктом запозичення.. При републікації в електронних виданнях у кожному разі використання вставляти гіперпосилання на головну сторінку сайту argumentua.com та на сторінку розміщення відповідного матеріалу. За будь-якого використання матеріалів не допускається зміна оригінального тексту. Скорочення або перекомпонування частин матеріалу допускається, але тільки в тій мірі, якою це не призводить до спотворення його сенсу.
Редакція не несе відповідальності за достовірність рекламних оголошень, розміщених на сайті, а також за вміст веб-сайтів, на які дано гіперпосилання. 
Контакт:  [email protected]