Російська тактика акустичного терору. Неусвідомлена проблема

|
Версия для печатиВерсия для печати
Фото:   Російська тактика акустичного терору. Неусвідомлена проблема

 Росіяни гатять із артилерії по спальних районах міста, де окрім житлових будинків, немає нічого. Основна мета ворога – зламати Харків, залякати харків’ян. Для цього використовується тактика акустичного терору. Тобто обстріли проводяться так, що вибухи було чути в усьому місті, аби складалося враження, що місто оточене

Термін «акустичне насильство» в Україні ввела організація Інформаційний центр “Майдан Моніторинг” з ініціативи Віктора Пушкаря, кандидата психологічних наук, сертифікованого психолога-акустика.

Ще в 2016 вони писали: «Одним з нових механізмів впливу на соціальну поведінку, впроваджених СССР та РФ стало аудіо насильство – постійна гучна музика в місцях масового транзиту людей – транспорті, магазинах, ринках та сфері обслуговування. Ця музика станом на 2013 рік … була ледь не виключно виробництва РФ. … Акустичне насильство створює стрес і унеможливлює природнє спілкування між людьми, посилює атомізацію. Ця тоталітарна практика походить з тюремних традицій.

Одним з результатів тривалого акустичного насильства стало те, що більшість населення … сприймають як норму крик, істеричні і гучні розмови, і не сприймають спокійну розмову, як таку, що варта уваги.»

Акустичне насильство притаманне культурі Росії в цілому та її музичному продукту, зокрема. Культура крику, сили, голосних розмов, порушення особистих меж (коли компанія у дворі горлає чи то в день, чи вночі, гучна музика з машини чи музика в громадському транспорті) спрямована на пригнічення індивідуальності, індивідуальних потреб і приватного життя. Немає окремої люди, а є лише безликий соціум.

В 2016 році експерти організації писали «Ця практика досі не усвідомлюється як ненормальна більшістю населення і продовжує відтворюється навіть на другий рік війни». Нажаль, це досі є мало усвідомленою проблемою в липні 2022 року і на дев’ятий рік війни.

Більше про це в документі: Рамкова стратегія інформаційної та комунікативної безпеки України (2016)  Він не застарів, бо  тоді писали, що «Запропоновані заходи можуть бути використані для зменшення психологічного впливу війни та допомоги жертвам війни.» І досі можуть. Невелика частина з рекомендацій були втілені, законопроєкт про акустичне насильство був внесений і не ухвалений в 2020 році, але деякі положення щодо акустичного насилля в автомобільному транспорті враховані в цьому законі, ухваленому в червні 2022 року.

Зараз єксперти організації вводять нову проблему – акустичний терор.

Читайте також: «Величезний злочин проти мирного народу України більше ніколи не буде викреслений зі світової історії»

Акустичний терор є продовженням акустичного насильства

«Росіяни гатять із артилерії по спальних районах міста, де окрім житлових будинків, немає нічого. Основна мета ворога – зламати Харків, залякати харків’ян. Для цього використовується тактика акустичного терору. Тобто обстріли проводяться так, що вибухи було чути в усьому місті, аби складалося враження, що місто оточене» – це   перше повідомлення єкспертів організації про воєнні злочини РФ від 5 березня 2022 (читати тут), записане зі слів жертв акустичного терору, членів Інформаційного центру «Майдан Моніторинг» в Харкові, які через травму не в стані були самі зробити новину про це і її записала наша колега з Кременчука.

Для максимізації акустичного впливу на людей РФ використовує проти цивільних заборонену міжнародними конвенціями зброю, наприклад, касетні снаряди. Ця зброя, крім ураження об’єктів, також спричиняє багато шуму.

Артилерійські обстріли, авіаційні та ракетні удари військових РФ по Харкову тривають з 24 лютого 2022 року з різною інтенсивністю і спричиняють до ретравматизації сотень тисяч людей, які залишаються в місті. За різними оцінками від міської та обласної влади Харкова в місті лишалися як мінімум від 500.000 до 700.000 людей. Жодна людина в місті не може уникнути того, щоби не чути звуки прильотів бомб, ракет та артилерії.

Дуже багато людей змушені були покинути Харків саме через акустичний терор, коли навколо них постійно падали бомби, ракети і снаряди.

Обстріл касетними снарядами створюють ще й оманливу звукову картину, коли людина плутає звідки йде звук удару. Учасники нашої команди документації злочинів РФ самі були свідками такого ефекту, коли 17 квітня 2022 року проходили тренінг з тактичної медицини в приміщенні, яке знаходиться в 150 метрах від місця влучення касетних снарядів. Під час обстрілу учасники тренінгу неправильно визначили це місце і побігли ближче до епіцентру вибуху, а не в протилежний бік. Ніхто з нас фізично не постраждав, тренінг швидко продовжили, але як виміряти шкоду нашому здоров’ю в цьому випадку ми не знаємо.

Міський ландшафт заплутує акустичну картину так, що людям часто важко визначити напрям, звідки йде звук і вони не розуміють, куди і як ховатися. Ця проблема є особливо важкою в приміщеннях з поганою звукоізоляцією, якими є більшість житлових приміщень в місті.

Для людей, які не можуть чи не вміють визначати напрямок звуку, вимірювати відстані (а в щільній міській забудові звуки відбиваються від будівель і викривляються) – це жах. Так через акустичний терор РФ нав’язує людям страх та постійне відчуття безпорадності.

Читайте також: 

Акустичний терор впливає не тільки людей, а і на тварин. Від звуків вибухів вмирають голуби та інші птахи. Вони падають на землю від розриву серця. Цей факт відомий ще з часів Першої Світової Війни, коли через це припинили використовувати голубів для поштової справи. Від акустичного впливу вибухів вмирають коти і собаки.

Необхідне технічне вточнення

Шкода здоров’ю, яку завдають акустичні впливи може бути віднесена до кількох категорій.

1) Різке зниження чутливості слуху. Трапляється внаслідок разового враження слухового аналізатора відносно коротким звуком високої інтенсивності, умовно імпульсом, від 140 dBA. Сюди відносяться в тому числі і вибухи боєприпасів. Технічна проблема, яку ми маємо із оцінкою шкоди від вибухів, полягає в тому, що вона потребує спеціальної вимірювальної техніки. Лише деякі шумоміри достатньо точно фіксують пік акустичного імпульсу; відповідно, вони коштують дорожче за стандартні, і їх використання потребує глибших спеціальних знань.

2) Поступове зниження чутливості слуху. Трапляється внаслідок тривалого впливу звукового сигналу із відносно постійними (стаціонарними) параметрами. Сюди відносяться виробничі, транспортні і побутові шуми із рівнем вище 85 dBA. Деякі джерела зазначають цифру 79 dBA, як поріг акустичного рефлексу. Але ми дотримуємось значення, прийнятого в стандартах США, що стосуються захисту слуху військовослужбовців. Напевне, слух цивільних під час бойових дій має бути захищений не менше. Це також стосується звукових та аудіовізуальних продуктів. Оскільки ми оцінюємо саме потенційну шкоду, будь-який небажаний для споживача медійний продукт також вважається шумом. Якщо говорити про інформаційну війну, атака звуком теж її складова.

Сумарне навантаження на слух від імпульсних і стаціонарних сигналів розраховується додаванням цих навантажень із поправочними коефіцієнтами. Якщо навантаження перевищує припустимі рівні, виникнення проблем зі слухом є високо ймовірним. Для їх уникнення рекомендується використання засобів індивідуального захисту.

3) Підвищення рівня тривожності або інші невротичні явища. Такі наслідки можуть наступати при тривалому фоновому споживанні звукових програм з рівнями близько 70 dBA, наприклад, постійно включений на кухні телевізор або приймач. Ці впливи є менш вивченими; однак існує ряд практично перевірюваних версій стосовно їх шкідливості.

Отже, якщо вибухи та інші звуки війни створюють рівні нижче порогів акустичного рефлексу, вони не спричиняють негативний вплив на слуховий апарат. Але їх тривалий вплив завдає шкоди за посередництвом психологічних чинників.

4) На соціальному рівні, агресор за допомогою вибухів позначає свою присутність, що функціонально нагадує територіальну поведінку тварин. Ми поряд, не забувайте про це.

Читайте також:  Сергій Грабовський: чому росіяни - некрофіли

Нічний терор

З останньої декади травня 2022 року почалася практика постійних ракетних ударів по передмістям Харкова, а з 2 червня і по самому місту з території РФ (ймовірно, поблизу Бєлгорода) в нічний час. Три тижні ракетні удари завдавалися в проміжку приблизно о 23:00 (в проміжку між 23:00 та 00:15), чому харківські музиканти навіть пісню присвятили. Мешканці Харкова чекали щодня цього часу з різними емоціями, але ймовірно з посиленою психологічною напругою, яка може призводити до фізичного та психічного виснаження.

Потім тактика змінилася і ракетні удари відбувалися о 1-й, або о 4-й, чи о 2-й годині ночі, тобто військові РФ перейшли до «плаваючого графіку». Ці удари є повідомленням від РФ мешканцям Харкова «Ви будете спати тоді, коли ми дозволимо».

Ми впевнені, що нічні ракетні удари мають на меті не лише руйнування, а й психологічний терор через відсутність нормального сну для людей. Вибух вночі чує все місто та частина передмість. І проникнення звуку, коли відсутні інші звуки міського шуму, більша.

Так психологічний та акустичний терор “не спати” набуває нових форм – тобто період, коли може статися удар розтягується, люди менше висипаються, збивається ритм і це створює додаткові проблеми зі здоров’ям. Ми підозрюємо, що військові РФ також можуть проводити «експеримент« над мешканцями Харкова як довго вони витримають такий терор без серйозних психологічних проблем.

Проблеми з доведенням

Ми намагалися знайти методики визначення впливу акустичного терору і не знайшли. За свідченням досвідчених воєнних журналістів, які працювали в Чечні і Сирії, тактика акустичного терору є звичайною практикою військ РФ. Але ці свідчення неможливо додати до кримінальної справи.

Питання «що ви чули?» або «що ви відчували?» під час обстрілів, не є частиною жодної відомої нам експертизи.

Проблеми з доведенням руйнівного впливу акустичного терору РФ на здоров’я людей включають в себе відсутність методики оцінки впливу, методики опитування людей та брак бібліотеки звуків різних снарядів – як прольоту так і ураження ними різних об’єктів. Неясно як рахувати кількість жертв акустичного впливу.

Ймовірно, що були смерті людей від прямого впливу акустичного терору, але вони ніяк не обліковуються.

Пропоновані рішення

Створення системи моніторингу звукового терору

Наш аналіз постійного акустичного терору в Харкові показав, що для безпеки Харкова треба створювати звукову картину міста. І не тільки для Харкова, а і всіх міст України, які можуть бути постійними цілями авіаударів РФ. Така картина потрібна і буде ще довго і постійно для рятувальників, пожежників, слідчих органів і для протиповітряної оборони. Створення такої системи є складною задачею, яка потребує міждисциплінарного підходу і співпраці різних агентів безпеки в місті і навколо нього.

Приблизна оцінка рівнів звуку та їх фіксація, що дасть нам відносно цілісну картину враження міста шумом від обстрілів, можлива навіть за допомогою безкоштовних програм, встановлених на смартфон. Однак зауважимо, що така індикативна оцінка матиме велику похибку, і, на нашу думку, не може бути визнаною як доказ в судовому процесі. Існують професійні системи моніторингу рівнів звуку, які виробляються в Бельгії і США. Однак, такі системи є дорогими, їх конфігурацію треба підбирати під індивідуальну задачу, і вони потребують експлуатації спеціально підготовленим персоналом. Також потрібна додаткова консультація щодо оформлення показників цієї системи як доказів в судовому процесі.

Читайте також:  Масове вбивство мирних жителів у Кременчуці: черговий військовий злочин путінської Росії

Нові стандарти і практики

Рамкова стратегія інформаційної та комунікативної безпеки України (2016)  запропонувала такі рішення.

Державна політика регулювання акустичних впливів.

Потрібно започаткувати розробку державної політики регулювання акустичних впливів. Суттєве зниження акустичного впливу на людей потрібно для того, щоб люди почувалися затишніше, звикали до можливості говорити тихо і спокійно. Люди, які живуть в комфортному акустичному середовищі, самі починають помічати істеричний і надгучний тон російських медіа і стають здатними усвідомлювати такі практики, як ненормальні. Це створює природній психологічний кордон для російської пропаганди.

Читайте також: Cексуальне насильство використовується російськими окупантами як зброя

Така політика має включати санкції за використання надгучної музики та інших акустичних ефектів, які шкодять фізичному та психічному здоров’ю людей, в публічному просторі. Зміст і регуляторні функції такої політики можуть стати предметом діяльності активного населення, в таку діяльність можуть долучитися професійні музиканти. Результати впровадження такої політики будуть усвідомлені громадянами дуже швидко і сприйняті схвально. Це та реформа, що не потребує великих коштів, але неодмінно дасть великий суспільний ефект.

Наша Спільна стратегія громадського руху протидії інформаційній агресії Російської Федерації (2021) пропонувала ще й такі рішення.

Зміна культури звуку і формування комфортних ландшафтів

Створення та підтримання інфраструктури, потрібної для функціонування локальної музичної сцени, зокрема клубів, де збираються любителі музики за жанрами, студій звукозапису, приміщень для репетицій ансамблів. Локальна музична сцена, від аматорської до професійної, здатна практично повністю замістити звукові продукти, імпортовані з РФ, або створені за російськими взірцями.

Налагодження горизонтальних зв’язків між музичними субкультурами міст України, сусідніх держав, за винятком РФ, і наших стратегічних партнерів. Гастролі виконавців, фестивалі, тощо

Ландшафтний дизайн, крім візуальної складової, може працювати із акустичною. Це акустика приміщень, особлива звукова атмосфера громадського простору, утворена поєднанням природного і штучного, розташування споруд, звукопідсилення в приміщеннях і відкритих місцевостях.

Галузеві практики саморегулювання

Для бізнес-асоціацій просувати використання якісної не нав’язливої інструментальної музики в залах очікування сервісів та публічних середовищах для клієнтів та співробітників, розробити стандарти акустичної гігієни. Власник клубу або іншого закладу озвучує свій заклад, а не всі прилеглі квартали.

Зауважимо, що ст.182 Кодексу про адміністративні правопорушення, з одного боку, дає формальні підстави для свавільного переслідування осіб, з іншого – не дає чіткого визначення, що саме є порушенням стандартів захисту від шуму. Ми не можемо впевнено стверджувати, що саме ця особа злісно шумить, а інший не повезло з сусідами, надто чутливими до шуму. Або ж із звукоізоляцією будинку. Включений на 90 dBA звуковий прилад цілком може давати 60…70 dBA в сусідній квартирі, якщо йдеться про панельний будинок.

Для людей, які працюють в музичній освіті просувати альтернативи поп-музиці з РФ, заохочувати слухання і виконання пісень різними мовами, в різних жанрах, просувати поліфонічний спів і класичну музику. Для людей, залучених в трансляції музики і організації подій просувати таку музику, особливо для дітей.

Розмежування приватного і публічного споживання звукових продуктів. Держава не має втручатись у споживання звукових та аудіовізуальних продуктів приватними особами. Але приватні особи не мають нав’язувати споживання продуктів іншим. Із особливим застереженням – нав’язування продуктів держави-агресора, їх демонстрація в публічному просторі має каратись.

Читайте також: Російські військові злочини в Бучі: “Коли почув хлопки по дворах, зрозумів що йдуть розстріли”

Наша практика перебування на обстрілюваних об’єктах показала, що є негайна необхідність розробки нових стандартів акустичного та антивібраційного захисту будинків, обладнання в новобудовах приміщень, що мають підвищений захист на випадок обстрілів. Деякі будинки виступають додатковим резонатором звуків обстрілу, ми були свідками того, як буквально здригається 16-ти поверховий панельний будинок від доволі дальнього обстрілу з РСЗВ чи як здригається багатоквартирний будинок після ракетного удару за кілометр чи пів кілометру від нього.

Обов’язковий розрахунок звукоізоляції і звукопоглинання для житлових, офісних і громадських приміщень відповідно до санітарних норм. Контроль відповідних акустичних параметрів при вводі споруди в експлуатацію. Розробка рекомендацій щодо реконструкції помешкань, проблемних з точки зору акустики, тобто приміщень, які мають недостатню звукоізоляцію і (або) поглинення звуку.

Автори:  Наталія Зубар та Сергій Петров, Харків, свідки і документатори воєнних злочинів РФ; Віктор Пушкар, Київ, провідний науковий співробітник Social Transformation Group, науково-технічна експертиза; , опубліковано у виданні Maidan Monitoring Information Center


В тему: 


Читайте «Аргумент» в Facebook и Twitter

Если вы заметили ошибку, выделите ее мышкой и нажмите Ctrl+Enter.

Система Orphus

Новини

Підписка на канал

Важливо

ЯК ВЕСТИ ПАРТИЗАНСЬКУ ВІЙНУ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ

Міністр оборони Олексій Резніков закликав громадян вести партизанську боротьбу і спалювати тилові колони забезпечення з продовольством і боєприпасами на тимчасово окупованих російськими військами територіях. .

Як вести партизанську війну на тимчасово окупованих територіях

© 2011 «АРГУМЕНТ»
Републікація матеріалів: для інтернет-видань обов'язковим є пряме гіперпосилання, для друкованих видань – за запитом через електронну пошту.Посилання або гіперпосилання повинні бути розташовані при використанні тексту - на початку використовуваної інформації, при використанні графічної інформації - безпосередньо під об'єктом запозичення.. При републікації в електронних виданнях у кожному разі використання вставляти гіперпосилання на головну сторінку сайту argumentua.com та на сторінку розміщення відповідного матеріалу. За будь-якого використання матеріалів не допускається зміна оригінального тексту. Скорочення або перекомпонування частин матеріалу допускається, але тільки в тій мірі, якою це не призводить до спотворення його сенсу.
Редакція не несе відповідальності за достовірність рекламних оголошень, розміщених на сайті, а також за вміст веб-сайтів, на які дано гіперпосилання. 
Контакт:  [email protected]